Senaste inläggen

Ni vet känslan när vi stiger upp på morgonen, föreställ er den. Känslan av att man inte kan ta ett enda steg från sängen innan man har sträckt på sig så armarna blir minst 3cm längre. Den känslan vi alla borde lyssna på, oavsett om vi försovit oss på morgonen eller inte. Dagens allra första uppvärmning. Den uppvärmning som vi människor ibland tummar på när vi inte riktigt har tid. Hundar däremot, hundar precis som små barn tummar aldrig på denna uppvärmning. Dom tar sig tiden att lyssna på kroppen och göra som den säger. Det som då skriker efter lite uppvärmning är våran fascia. Bindväven som omsluter och sammanlänkar hela våran kropp och alla dess system. Efter en natts sömn har den klibbats ihop och förkortats, den behöver då aktiv sträckning för att fyllas på med ny och fräsch vätska. Det är dock inte denna uppvärmningen jag nu vill prata med er om, utan den uppvärmning som sker innan träning/tävling. Den vi aktivt måste utföra för våra hundars skull.
Ställ dig själv frågan, om du skulle delta i ett triatlon. Skulle du ställa dig kall på startlinjen? Mest troligt inte, för att du vet hur stumma benen känns innan man blivit varm, precis samma gäller för hundar♥  

På humansidan vet vi sedan länge att uppvärmning endast har fördelar, kanske ännu viktigare än det vet vi också att bristen på uppvärmning kan ha stora konsekvenser.
Här har du några konkreta exempel.

Ökad prestationsförmåga. En uppvärmd muskel kommer att kunna prestera 30% bättre än en kall. Men varför? Jo, när hundarna börjar röra på sig sätts blodcirkulationen igång och blodkärlen vidgas så musklerna syresätts bättre. Om vi börjar jobba hunden i ett för högt tempo utan tillräcklig uppvärmning kommer inte blodet hinna pumpa ut tillräckligt med syre till musklerna. De drabbas då av en syreskuld som i sin tur resulterar i mjölksyra. Har kroppen väl hamnat i det läget måste den jobba hårt för att komma ikapp, vilket är fysiskt påfrestande och medför att hunden inte kommer prestera lika bra. Och de allra flesta vet hur mjölksyra känns, utöver Johaug och gänget är det få som kan fortsätta prestera trots mjölksyra med ens nära samma kapacitet. 

Ökad temperatur. När temperaturen ökar i kroppen medför det att kemiska processer i kroppen går snabbare. Alltså, det ökar aktiviteten i cellerna och förstärker nervernas förmåga att skicka signaler och därmed förbättrar det också hundens koordination. När hunden sen jobbar kommer signaler tas upp via syn och tassar som då snabbare kan skickas från hjärnan till musklerna så dom vet hur de ska agera vid nästa uppgift. Både nervsystem och muskler förbereds då på den typ av rörelse som ska utföras under arbetet. Allt detta sker i synnerhet när vi värmer upp i form av liknande rörelser som hunden ska utföra under arbetet.

Minskad skaderisk. Som jag skrev i inledningen blir både muskelvävnaden och bindväven i musklerna förkortade och torra när vi vilar. Värmer vi upp kommer dessa då gradvis bli smidigare och mer elastiska. Man tror att musklerna kan bli upp till 10% längre efter uppvärmning än under vilan, den ökade längden och elastisiteten i vävnaderna minskar tillsammans med allt annat i sin tur risken för muskel och sensträckningar. Även lederna gillar uppvärmning. När kroppen blir varm ökar ledvätskans smörjförmåga och iom att lederna blir bättre smorda kommer skaderisken i dessa minska. Ni vet som ett gummiband som legat i solen lite väl länge. Torrt och fnasigt. Det som tidigare kunde expandera till dubbelt sin omkrets kan nu endast dras i någon centimeter innan det brister. Tänk er ungefär det fast i musklernas ouppvärmda senor.

 
Innan jag avslutar vill jag också prata om en vanligt förekommande fråga. "Hur länge håller sig hunden varm?" Det är en svår fråga eftersom allt är väldigt individuellt och även yttre faktorer såsom vädret påverkar. Men utgå ifrån att om din hund behöver 15-20minuters uppvärmning så krävs max lika lång väntetid innan värmningen går ur kroppen. Därför är det viktigt att fortsätta hålla hunden varm om det blir längre väntetid än du planerat. 
 
Så, ut på träning och tävlingsbanorna och kör hårt. Men först efter en ordentlig uppvärmning
Mvh, Emelie, Hundfysioterapeut.  

 

Senaste inläggen

Läs hela inlägget »
Nu när vintern är på intågande har den ständigt återkommande perioden med regn och ishalka kommit till norrbottens kust. Hundägare fylls av en oundviklig ångest för att vädrets makter minimerar träningsmöjligheterna. Det konstant dåliga samvetet för att man inte "gör nog mycket" växer som aldrig förr men jag lovar er, ni behöver inte ha dåligt samvete. 
Vi alla mår bra av lite vila ibland♥

Vi pratar ofta om hur vi ska träna våra hundar för att de ska hålla länge och orka prestera ett helt liv fyllt av träning och tävling men betydligt mindre om vila och återhämtning. Hur hittar vi den perfekta balansen mellan vila och träning? 

Som alla elitidrottare bör även våra arbetande hundar hitta bra balans mellan vila och träning för att uppnå positiv träningseffekt. För lite vila kommer leda till skador eller att hunden hamnar i ett övertränat läge vilket kommer leda till uteblivna resultat. För mycket vila kommer leda till detsamma, uteblivna resultat. En bra balans är inte bara viktigt för att kroppen ska få återhämtning utan också för det mentala. Men varför är det viktigt? 

Det fysisk träning gör är att bryta ner muskler (låter konstigt va?). Man kan se det som att man vid träning sliter sönder musklerna lite i taget så dessa får små, små muskelbristningar. Det är just i vilan detta sen läker och blir starkare. Om vi fortsätter jobba kroppen om och om igen utan den välbehövliga vilan kommer då kroppen att fortsätta slitas ut och tillsist hamna i ett "övertränat" läge där den inte kan ta emot mer träning utan istället bryts ner. Vi kommer då inte att se några framsteg utan istället tänka "Varför blir vi aldrig bättre på det här? Känns som vi står och stampar!". Det vi då ofta då gör fel är att tänka "Jag måste lägga mer krut på detta så vi ser framsteg" när lösningen ofta finns i det motsatta. Vilan. Denna behövs för att musklerna ska få läka dessa små muskelbristningar men också för att återgå till normala laktat och elektrolytnivåer. 

Rent mentalt krävs det också vila och pauser från träningen för att bibehålla intresset hos hunden. Vi kommer öka inlärningsförmågan och minska stressnivåerna om hundarna får rimlig vila. Detta både under varje enskilt träningspass men också mellan passen. Hos oss människor pratas det mycket om utmattning & mental stress. Vi åker på silent retreats och tar semester i varma tillflyktsorter för att pausa från vardagen och komma tillbaka utvilade. Så varför är det inte lika självklart att vila våra fyrbenta vänner under längre perioder? Många med tidigare skadade hundar som återgått till träning efter rehabperioden upplever sina hundar bättre än de någonsin varit. De har både fått en lång ordentlig fysisk och mental vila från den grenen man tränar/tävlar i, och även en ordentlig grundträning av kroppen som nu också förberett hunden bättre för sporten.
Så, hur mycket ska vi vila?
Ja, vila precis som allt annat är givetvis individuellt. Alla hundar kräver olika mängd vila och orkar olika mycket påfrestning. Vissa är mer motstådskraftiga mot stress och har lättare att slappna av och stänga av, när tillfälle ges. Medans andra individer har svårt att hitta sin off-knapp och istället ligger på helspänn redo för att följa med matte på toa, in till köket eller varför inte bara upp för att släcka taklampan? Detta innebär att trots tränings-vila så ligger stressnivåerna kvar på en hög nivå. Om ingen uppfigt ges ser hunden till att hitta en uppgift ändå. 
Sen spelar givetvis adaption och variation stor roll även när det kommer till vila. Hur van är hunden sin träningsmängd och hur mycket varierar vi våra träningspass? Vi måste trappa upp intensiviteten och belastningen sakta men säkert så hundens kropp vänjer sig med träningsintensiviteten och den minskade vilan. Precis som vi inför viloperiod måste trappa ner denna träningsmängd och intensitet. Variation i sin tur förbättrar inte bara inlärningseffektern utan leder också till förbättrad träningseffekt och en bredare handlingsrepertoar. Ju fler sätt vi angriper en rörelse på, ju bättre förberedd kommer hunden vara på den rörelsen. 

Det jag rekommenderar alla hundägare oavsett på vilken nivå vi tränar är såklart att lära känna sina hundar. Va lyhörda och lyssna på alla tecken för utmattning & trötthet. Erbjud vila både under varje enskilt pass men också mellan passen. Kanske du inte tycker hunden är lika lyhörd som vanligt, har svårt att sova om nätterna, inte har samma tryck under tassarna vid dragträningen som dom brukar eller kanske hunden inte alls håller samma fart fram till rutan som du är van. Det kan alla vara tecken på en välbehövlig vilodag, och varför inte en vilodag med absolut inga måsten utöver rastningspromenad? Det kommer både ni och era fyrbenta må bra av. Med detta sagt önskar jag alla en trevlig (och förhoppningsvis snöfylld) vinter, kör hårt!!!

Några tips för att snabba på återhämtningen: God kost och vätska. Massage + stretching. Ordentlig uppvärmning / nedvarvning (mer om detta nästa blogginlägg). Och glöm inte, träna mångsidigt och varierat. 

 
I takt med att vi får bättre möjligheter att träna våra hundsporter året runt, ju mer krävs det av oss som hundägare att ta ansvaret över vilan. Våga ta långa pauser, våga testa på en ny sport och lägga agilityskorna på hyllan en period. 
Mvh, Emelie Jonsson, Hundhälsan i Piteå 

 
Läs hela inlägget »
-

Senaste kommentarer

Arkiv

-

Etiketter

Länkar

-